Met een prachtig interview in MT starten we het nieuwe jaar.
In deze blog citeer ik het deel over HappyWeWork.
De link naar het volledig artikel van de hand van Dominique Haijtema vind je onder.

 

 Geluk is besmettelijk

Chiel van der Linden is een van de organisatoren van ‘Het gelukkigste congres van Nederland’ en medeoprichter van ‘Multiply Happiness’. Zijn missie als zelfbenoemd ‘Geluksman’ is niet mals: de wereld gelukkiger maken. Dat is volgens hem zeker niet onmogelijk, omdat geluk simpelweg besmettelijk is. De directe omgeving profiteert onmiddellijk van een gelukkiger medewerker. ‘Uit onderzoek blijkt dat mensen die door gelukkige mensen zijn omgeven meer kans hebben ook gelukkiger te worden. Geluk is een collectief fenomeen’, zegt hij, want

“Elke happy me creëert een happy we”

Gedisciplineerd optimisme

Geluk is volgens hem ‘disciplined optimism’, een term die hij ontleent aan dirigent Benjamin Zander. Optimistische leiders en medewerkers zijn veerkrachtiger en succesvoller. Het is iets dat wij allemaal kunnen leren, het is een kwestie van anders leren kijken en denken. ‘We hebben een vertekend beeld van de werkelijkheid. Er is te veel nadruk op negativiteit, angst of bedreiging. Misery sells. Maar er is wel degelijk een grote hoeveelheid geluk op de wereld. Kijk eens goed om je heen. Het gaat erom dat je meer vanuit je hart leeft en anderen oprecht gunt waaraan je zelf behoefte hebt. Een welgemeend compliment, aandacht of een vriendelijke glimlach. En dat je simpelweg dankbaar bent voor wat je hebt. Geluk is niet hebben wat je wil, maar willen wat je hebt. Zo kon mijn vader urenlang genieten van zijn tuin en had hij helemaal geen behoefte om op vakantie te gaan.’

“Geluk is niet hebben wat je wil, maar willen wat je hebt”

Focus op positiviteit, niet op productiviteit

Zijn bedrijf ‘Multiply Happiness’ heeft de app ‘HappyWeWork’ ontwikkeld. Medewerkers en managers kunnen hiermee hun ‘geluksspier’ trainen en geluksmomenten met elkaar delen. ‘Geluk is het enige dat zich verdubbelt als je het deelt’, citeert Van der Linden Albert Schweitzer. ‘In veel bedrijven kijken medewerkers tijdens functioneringsgesprekken en engagementonderzoeken kritisch naar wat iemand minder heeft gedaan of beter kan doen. Maar het is toch veel inspirerender om direct met elkaar te kunnen delen als je blij bent of iets goeds hebt gedaan? Wat je aandacht geeft groeit. Daarom adviseert onderzoeker Barbara Fredrickson aan leiders: focus on positivity, instead of productivity. Met onze app gebeurt dat en kan een manager ook realtime kijken hoe blij zijn team is en of het geluk af- of toeneemt.’ Het is toch veel inspirerender om direct met elkaar te kunnen delen als je blij bent of iets goeds hebt gedaan?’

Het is net slaap

Geluk is vergelijkbaar met slaap, zegt hij. ‘Je kunt iemand niet net zomin opdragen om in slaap te vallen als je iemand kunt dwingen gelukkig te zijn. Maar je kunt wel de kans op geluk bij anderen vergroten. Door je eigen geluk te delen en als manager goed te kijken wie je tegenover je hebt. Wat zijn de behoeften van je medewerkers? Waar worden zij gelukkig van? En het allerbelangrijkste: door zelf gewoon gelukkig te zijn, want, zegt Chiel:

“Geluk is een onstuitbaar positief virus”

interview door Dominique Haijtema  http://www.haijtema.com

met dank aan MT en Dominique!

 

Ik gun je óók vandaag mooie momenten van geluk

om te genieten
en te delen.

chiel

 

het volledige artikel lezen?
http://www.mt.nl/1/88873/home/waarom-geluk-bij-bijna-alle-bedrijven-op-de-agenda-staat.html